Studia przypadków

Słoneczne megawaty [ilustracja do artykułu] Wspaniała historia uporu, ciężkiej pracy, talentu i organicznego sukcesu "made in Poland". Watt S.A. to liczący się na świecie producent kolektorów słonecznych,

więcej Przeczytaj całą historię inne Inne historie sukcesu

Akademia PARP > Sukces ma smak cappuccino

Sukces ma smak cappuccino

  • Autor: tmh
  • Data: 2006-11-20 14:16:28
  • Odsłon: 1664
[Ilustracja do studium przypadku] Kilkanaście lat temu rodzina Mokryszów zajmowała się produkcją słonych paluszków i galaretek. Dzisiaj Teresa Mokrysz zarządza międzynarodowym holdingiem specjalizującym się w wyrobach spożywczych instant.

Grupa firm Mokate jest znana przeciętnemu konsumentowi przede wszystkim za sprawą swojego cappuccino. Oferta firmy obejmuje również kawy, herbaty, śmietanki, kakao oraz czekolady do picia. Oprócz trzech spółek w Polsce, Mokate zarządza firmami zlokalizowanymi na Węgrzech, Czechach, Słowacji i Ukrainie. Towary eksportowane są do blisko 55 krajów. Jakie są przyczyny transformacji niewielkiej rodzinnej firmy Mokrysz w dynamiczny międzynarodowy holding Mokate?

Pomysł

Droga do sukcesu firmy rozpoczęła się w chwili jej przejęcia przez Teresę Mokrysz. Nowa właścicielka postanowiła nie tylko zmienić nazwę przedsiębiorstwa na bardziej chwytliwą, ale również spróbować sił w nowej branży. Zdecydowała, że zacznie importować do Polski holenderską śmietankę do kawy. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Carmen dobrze sprzedawała się na polskim rynku. Wyniki były na tyle pozytywne, że holenderski partner Mokate zaproponował wprowadzenie w Polsce nieznanego wówczas cappuccino.

Odwaga

Teresa Mokrysz zdecydowała się podjąć wyzwanie. Początkowo jednak cappuccino Mokate zalegało na sklepowych półkach. Przypadkiem okazało się, że jest to spowodowane nieznajomością produktu wśród konsumentów. Klienci nie mieli pojęcia jak należy przyrządzać cappuccino. Teresa Mokrysz zdecydowała się zainwestować cały swój majątek w produkcję i emisję spotu reklamowego zawierającego instrukcję przygotowania cappuccino. W rezultacie produkt stał się popularny wśród Polaków, a drogi dojazdowe do Ustronia zablokowały tiry odbierające towary z siedziby Mokate.

Wiedza

W dobie transformacji gospodarczej liczyły się przede wszystkim pomysł i dobre chęci. Polskie społeczeństwo staje się jednak bogatsze i przywiązuje co raz większą wagę do jakości produktów. Wysoki poziom w tej dziedzinie może być uzyskany tylko dzięki wiedzy. Dlatego wpływy finansowe ze sprzedaży cappuccino, Mokate przeznaczyło między innymi na budowę profesjonalnego laboratorium i poszukiwanie nowych receptur. Kluczową rolę w tym etapie odegrały szkolenia pracowników odpowiedzialnych za nowe produkty. W konsekwencji firma była w stanie nie tylko zadbać o odpowiednią jakość wyrobów, ale także urozmaicić ofertę produktową

Plany na przyszłość

Dziś idealna kompozycja trzech wymienionych wcześniej czynników pozwala Mokate na snucie ambitnych planów. Celem firmy jest pozycja lidera w kategorii produktów instant w Europie Środkowo-Wschodniej. Elementem strategii jest przejmowanie spółek w krajach ościennych. Najnowszym nabytkiem jest czeska firma Timex.


Podziel się: