Studia przypadków

Słoneczne megawaty [ilustracja do artykułu] Wspaniała historia uporu, ciężkiej pracy, talentu i organicznego sukcesu "made in Poland". Watt S.A. to liczący się na świecie producent kolektorów słonecznych,

więcej Przeczytaj całą historię inne Inne historie sukcesu

Akademia PARP > Kokosowe zyski

Kokosowe zyski

  • Autor: tmh
  • Data: 2006-11-20 14:37:17
  • Odsłon: 1996
[Ilustracja do studium przypadku] Bakalland S.A., niegdyś kilkuosobowa studencka firma, to dziś przedsiębiorstwo planujące debiut giełdowy i największy polski producent bakalii.

Początki historii Bakalland S.A. sięgają 1991 roku, kiedy grupa studentów warszawskiej SGPiS z Marianem Owerko na czele założyła spółkę Uno Tradex.  Firma zajmowała się handlem świeżymi owocami i warzywami. Produkty były pakowane i magazynowane w kawalerce o powierzchni 37 m2. Po kilku miesiącach założyciele firmy postanowili zająć się sprzedażą bakalii pod marką Uno.

W 1993 roku firma podpisała umowę na dostawy dla sieci handlowych Globi i Społem. Początkowo główną przyczyną sukcesu była ciągła inwestycja w rozwój przedsiębiorstwa oraz pracowitość i zapał założycieli firmy. Przez długi czas przedsiębiorcy ograniczali swoje osobiste potrzeby, aby przeznaczać większość wpływów finansowych na rozbudowę firmy. Aby zdobyć kontrakt z Macro Cash & Carry i Hitem zastawili cały swój majątek. Wszystkie zyski ze współpracy zostały zainwestowane w rozwój i przejmowanie konkurencyjnych spółek.

W latach 1997 - 2000 Uno połączyło się z firmami Milpo i Fresco, dając tym samym początek Uno Fresco Trading. Od tego czasu kluczowe znaczenie dla powodzenia firmy miało regularne uzupełnianie wiedzy na temat rynku i konsumentów. Szkolenia pomogły firmie przewidzieć spadek popularności nie markowych bakalii i wybrać strategię zapewniającą sukces - budowę silnej marki. Uno Fresco Trading rozszerzyło asortyment o nowe produkty - mieszanki bakaliowe i gotowe przystawki. Zainwestowano również w promocję. W 2000 roku miała miejsce kampania telewizyjna marki Bakalland o budżecie 2 mln złotych. Dzięki reklamie sprzedaż produktów wzrosła o 40 proc. i sięgnęła 60 mln złotych. Obecnie 60 proc. osób z grupy docelowej kojarzy markę Bakalland. W 2006 roku Uno Fresco Trading przejęło nazwę swojego najpopularniejszego produktu.

Obecnie Bakalland S.A jest liderem polskiego rynku bakalii. W 2006 roku spółka zadebiutuje na Giełdzie Papierów Wartościowych. Firma planuje również ekspansję na rynki zagraniczne. Już teraz część produkcji Bakalland trafia do Unii Europejskiej oraz Europy Wschodniej.


Podziel się: