Studia przypadków

Ziarnko do ziarnka … i mamy biznes [ilustracja do artykułu]

Przykład firmy BHZ Agromat pokazuje, że nie trzeba być jednorożcem aby odnieść rynkowy sukces. Na działalności dystrybucyjnej też się nieźle zarabia. Trzeba tylko znaleźć odpowiednią niszę, jak Zbigniew Matusiak, którego firma sprzedaje surowce ekologiczne w całej Europie.

więcej Przeczytaj całą historię inne Inne historie sukcesu

Akademia PARP > Kokosowe zyski

Kokosowe zyski

  • Autor: tmh
  • Data: 2006-11-20 14:37:17
  • Odsłon: 2685
[Ilustracja do studium przypadku] Bakalland S.A., niegdyś kilkuosobowa studencka firma, to dziś przedsiębiorstwo planujące debiut giełdowy i największy polski producent bakalii.

Początki historii Bakalland S.A. sięgają 1991 roku, kiedy grupa studentów warszawskiej SGPiS z Marianem Owerko na czele założyła spółkę Uno Tradex.  Firma zajmowała się handlem świeżymi owocami i warzywami. Produkty były pakowane i magazynowane w kawalerce o powierzchni 37 m2. Po kilku miesiącach założyciele firmy postanowili zająć się sprzedażą bakalii pod marką Uno.

W 1993 roku firma podpisała umowę na dostawy dla sieci handlowych Globi i Społem. Początkowo główną przyczyną sukcesu była ciągła inwestycja w rozwój przedsiębiorstwa oraz pracowitość i zapał założycieli firmy. Przez długi czas przedsiębiorcy ograniczali swoje osobiste potrzeby, aby przeznaczać większość wpływów finansowych na rozbudowę firmy. Aby zdobyć kontrakt z Macro Cash & Carry i Hitem zastawili cały swój majątek. Wszystkie zyski ze współpracy zostały zainwestowane w rozwój i przejmowanie konkurencyjnych spółek.

W latach 1997 - 2000 Uno połączyło się z firmami Milpo i Fresco, dając tym samym początek Uno Fresco Trading. Od tego czasu kluczowe znaczenie dla powodzenia firmy miało regularne uzupełnianie wiedzy na temat rynku i konsumentów. Szkolenia pomogły firmie przewidzieć spadek popularności nie markowych bakalii i wybrać strategię zapewniającą sukces - budowę silnej marki. Uno Fresco Trading rozszerzyło asortyment o nowe produkty - mieszanki bakaliowe i gotowe przystawki. Zainwestowano również w promocję. W 2000 roku miała miejsce kampania telewizyjna marki Bakalland o budżecie 2 mln złotych. Dzięki reklamie sprzedaż produktów wzrosła o 40 proc. i sięgnęła 60 mln złotych. Obecnie 60 proc. osób z grupy docelowej kojarzy markę Bakalland. W 2006 roku Uno Fresco Trading przejęło nazwę swojego najpopularniejszego produktu.

Obecnie Bakalland S.A jest liderem polskiego rynku bakalii. W 2006 roku spółka zadebiutuje na Giełdzie Papierów Wartościowych. Firma planuje również ekspansję na rynki zagraniczne. Już teraz część produkcji Bakalland trafia do Unii Europejskiej oraz Europy Wschodniej.


Podziel się: