Studia przypadków

Ziarnko do ziarnka … i mamy biznes [ilustracja do artykułu]

Przykład firmy BHZ Agromat pokazuje, że nie trzeba być jednorożcem aby odnieść rynkowy sukces. Na działalności dystrybucyjnej też się nieźle zarabia. Trzeba tylko znaleźć odpowiednią niszę, jak Zbigniew Matusiak, którego firma sprzedaje surowce ekologiczne w całej Europie.

więcej Przeczytaj całą historię inne Inne historie sukcesu

Co trzeba wiedzieć w biznesie w różnych zakątkach Polski? Wyniki badania statystycznego Akademii PARP (część 2)

  • Autor: tmh
  • Data: 2014-08-20 11:45:22
  • Odsłon: 3392
[Ilustracja do artykułu] W drugim artykule przedstawiamy kolejną część wyników badania statystycznego na danych rejestrowanych przez portal i platformę e-learning Akademii PARP. Badanie pokazuje, czego uczą się planujący działalność, pracownicy i przedsiębiorcy w największym projekcie szkoleniowym w Polsce.

Wśród ponad 180 tysięcy uczestników Akademii PARP znaleźli się mieszkańcy każdego powiatu w Polsce! Udział w projekcie jest dobrowolny - uczestnicy z sektora przedsiębiorstw i planujący działalność samodzielnie wybierają tematy szkoleń i modułów, w jakich biorą udział, sami decydują też o czasie trwania i trybie nauki (dni tygodnia i godziny korzystania z portalu). Te dwa czynniki - czyli skala projektu i dobrowolność - sprawiają, że Akademia PARP to kopalnia wiedzy na temat tego, co interesuje polskich przedsiębiorców, pracowników oraz planujących założenie własnej działalności.

Na podstawie danych statystycznych, które rejestruje platforma e-learningowa Akademii PARP od listopada 2006 roku, można wykrywać interesujące prawidłowości, analizować nieznane wcześniej skupienia danych, obserwować sekwencje czasowe w korzystaniu ze szkoleń. Na tej podstawie można się nawet pokusić o prognozowanie wzorców, trendów czy cykli, jak ze szkoleń uczestnicy będą korzystać "jutro" [1].

W cyklu artykułów przedstawiamy wybrane ciekawostki z eksploracyjnego badania na "oczyszczonych" danych związanych z uczeniem się. Do badania metodami tzw. drążenia danych (data mining) użyliśmy narzędzia opensource Rapid Miner wersja 5.3.

W pierwszym artykule zajmowaliśmy się atrakcyjnością oferty Akademii PARP mierzoną syntetycznie za pomocą wielokrotnych zapisów na szkolenia i analizowaną w przekrojach według województw, obszarów tematycznych i płci absolwentów. Szukaliśmy interesujących charakterystyk - prawidłowości i podobieństw na poziomie ogólnym lub obszarów. W tym artykule przyglądamy się wybranym skupieniom danych na poziomie poszczególnych tematów szkoleń. Zanim sprawdzimy, jakie tematy są wybierane w różnych zakątkach Polski, poszukajmy odpowiedzi na kilka innych pytań.

Zacznijmy od pytania o typowe szkolenia w 6 obszarach tematycznych. Czy ze względu na sposób korzystania ze szkoleń (rozpoczynane, kończone, powtarzane), jakieś tematy spośród kilkudziesięciu oferowanych przez Akademię PARP są typowe [2] dla sześciu obszarów wiedzy?

 

Wykres 2-1. Typowe tematy szkoleń w obszarach.

Wynik pokazuje wewnętrzną klasyfikację szkoleń, sporządzoną za pomocą techniki drzewa decyzyjnego. W obszarach wiedzy, czyli podstawowym kryterium klasyfikującym szkolenia - można odkryć następujące prawidłowości:

  • typowym szkoleniem w obszarze "Marketingu i sprzedaży" jest szkolenie z zarządzania sprzedażą i relacjami z klientem (A2S),
  • w obszarze szkoleń dla szkoleniowców trudno mówić o typowym szkoleniu, gdyż jest to obszar najmłodszy (wyodrębniony od kilku miesięcy), dostępny tylko poprzez specjalne społeczności,
  • typowe dla obszaru umiejętności jest szkolenie z planowania kariery zawodowej (A3K),
  • typowe dla obszaru wiedzy ogólnej jest szkolenie z pozyskiwania funduszy UE (A3U),
  • typowe dla obszaru "Zagadnienia finansowe i prawne" jest szkolenie "Podatek VAT" (A3V),
  • typowe dla obszaru zarządzania strategicznego i operacyjnego jest szkolenie z zakładania własnej firmy (A2J).

Zidentyfikowaliśmy więc "sztandarowe" szkolenia dla poszczególnych obszarów. Każdy uczestnik Akademii PARP może sobie zadać pytanie: "czy w ofercie Akademii PARP zainteresowały mnie właśnie te szkolenia, czy może jednak mój wybór padł na inne propozycje?".

Analizując dane, możemy sobie zadać również wiele innych pytań. Na przykład: czy są jakieś szczególne preferencje w korzystaniu ze szkoleń przez panie i panów? A może wg reprezentowanej przez uczestnika wielkości firmy? Poniżej takie grupowania na podstawie pierwszego zaliczanego szkolenia.

 

Wykres 2-2. Typowe tematy szkoleń wybierane przez panie i panów.

Panie (których w Akademii jest więcej niż panów) interesują się bardziej tematami nt marketingu internetowego i e-commerce, zamówieniami publicznymi (APZ), funduszami unijnymi (A3U), planowaniem kariery (A3K) i prawem pracy (A3P). Dla panów bardziej typowe są szkolenia zarządzanie jakością (A2J), biznes planem (BIZ), blended-learning (A3L) oraz planowanie marketingowe (A2M). Jak widać, zarówno w tematach "damskich" jak i "męskich" typowe okazały się tylko tematy tzw. twarde.

 

Wykres 2-3. Typowe tematy szkoleń wybierane przez reprezentantów firm różnej wielkości.

Tematy wybierane typowo przez firmy mikro to biznes plan (BIZ), blended learning (A3L), prawo pracy (A3P), zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientem (A2S) oraz marketing internetowy i e-commerce (A2C). Widać w tym podstawowe dylematy mikrofirmy: precyzowanie pomysłu na biznes, szukanie elastycznych form szkoleń, zatrudnienie pierwszych pracowników, budowanie relacji z klientami, różnicowanie (lub zastępowanie) marketing-mix o Internet. Tematy bardziej charakterystyczne dla firm małych, czyli zatrudniających od 10 do 49 pracowników, to zamówienia publiczne (APZ) i planowanie marketingowe (A2M). Kolejne progi rozwoju firmy? Dla planujących założenie firmy typowe są tematy: planowania kariery (A3K), pozyskiwanie funduszy (A3U) oraz negocjacje (A2N). Co ciekawe, nie ma tematów wybieranych typowo przez firmy średnie i duże.

Przejdźmy do tematów wybieranych typowo w regionach. Na początek: rozróżnienie miasto-wieś.

 

Wykres 2-4. Typowe tematy szkoleń według rodzaju miejscowości: miasto (m) -wieś (w).

Typowymi tematami wybieranymi przez mieszkańców wsi są "Zamówienia publiczne" (APZ) i "Planowanie kariery zawodowej" (A3K). Typowe tematy wybierane przez mieszkańców miast są znacznie bardziej zróżnicowane: "Blended learning" (A3L), "Biznesplan" (BIZ), "Praktyczne zarządzanie personelem" (A2H), "Prawo pracy" (A3P), "Planowanie marketingowe" (A2M), "E-commerce i marketing internetowy" (A2C), "Negocjacje handlowe" (A2N), "Pozyskiwanie funduszy unijnych" (A3U), "Zarządzanie jakością" (A2Q) oraz "Zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientem" (A2S).

I wreszcie, najciekawsze naszym zdaniem rozróżnienie, nawiązujące do tytułu dzisiejszego artykułu: czy są jakieś tematy typowe dla województw zamieszkania uczestnika Akademii PARP?

 

Wykres 2-5. Typowe tematy szkoleń według województw.

W województwie śląskim planujący, pracownicy i przedsiębiorcy mają największą liczbę szkoleń typowych regionalnie - aż 8. Tylko dla tego województwa charakterystyczne jest sięganie po 3 szkolenia: "Biznesplan" (BIZ), "Blended learning" (A3L), "Planowanie własnej kariery zawodowej" (A3K).

Natomiast szkolenia: "Zarządzanie jakością w MŚP" (A2Q), "Jak rozwijać firmę" (A2R), "Windykacja należności pieniężnych i zarządzanie płynnością MMŚP" (A2W) - są typowe również w innych wielkomiejskich obszarach: w województwie mazowieckim, dolnośląskim, a także wielkopolskim - choć akurat dla Poznaniaków i innych mieszkańców Wielkopolski szkolenie z jakości nie jest tak charakterystyczne (co może się wydawać zaskakujące).

Po szkolenie: "Negocjacje handlowe w MŚP" (A2N), oprócz Ślązaków, sięgają też znacząco chętniej mieszkańcy województw: warmińsko-mazurskiego, małopolskiego i lubelskiego.

Mieszkańcy Mazowsza, podobnie jak Ślązacy, mają również wiele charakterystycznych dla siebie wyborów. Aż 7 szkoleń jest wybieranych tu istotnie typowo. Obok wspomnianych wyżej, są to szkolenia: "Jak założyć własną firmę?" (A2J), "Plan marketingowy w MMŚP" (A2M), "Zamówienia publiczne" (APZ) oraz "Komunikacja marketingowa i public relations" (A2P). Dwa ostatnie szkolenia szczególnie wyróżniają Mazowsze na tle innych regionów - tylko tu cieszą się tak wyjątkową popularnością.

Wielkopolska, Dolny Śląsk i Pomorze mają odpowiednio 6, 5 i 4 typowe dla nich szkolenia. Szkolenie "Praktyczne zarządzanie personelem w MŚP" (A2H) jest typowe dla dwóch z tych województw (wielkopolskie, dolnośląskie). Z kolei szkolenie "E-commerce i marketing internetowy w MŚP" (A2C) interesuje zwłaszcza mieszkańców Dolnego Śląska i Pomorza. "Umiejętności kierownicze" (A3M), to szkolenie typowe tylko dla województwa pomorskiego.

Województwa: podkarpackie, warmińsko-mazurskie, małopolskie i łódzkie mają po trzy typowe dla nich szkolenia. Zapraszamy do sprawdzenia na wykresie, jakie tematy wyróżniają właśnie te regiony Polski spośród innych. Jest wśród nich szkolenie: "Jak rozwijać firmę" (A2R), które jest typowym dla większości województw. Tylko województwa podlaskie i opolskie nie wyróżniają w szczególny sposób tego szkolenia.

Województwo opolskie to zresztą ewenement również pod innym względem - tutaj nie ma typowych, charakterystycznych na tle innych województw tematów szkoleń. W województwie podlaskim natomiast takim typowym wyróżnikiem jest jedynie szkolenie "Prawo Pracy w MŚP" (A3P), popularne również na Warmii i Mazurach.

Inne województwa o szczególnie niskiej liczbie typowych szkoleń to: lubuskie - tylko typowe w większości województw szkolenie: "Jak rozwijać firmę" (A2R), lubelskie - dodatkowo "Negocjacje handlowe w MŚP" (A2N), zachodniopomorskie - dodatkowo: "Windykacja należności pieniężnych i zarządzanie płynnością MMŚP" (A2W) oraz świętokrzyskie - dodatkowo: "Jak założyć własną firmę?" (A2J).

Obok wspomnianego już "Jak rozwijać firmę" (A2R), szkoleniem, po które istotnie częściej sięgają przedstawiciele różnych województw, jest: "Windykacja należności pieniężnych i zarządzanie płynnością MMŚP" (A2W). Aż w 8 województwach, na terenie większości naszego kraju, sen spędzają nam z powiek niezapłacone faktury!

Ten problem wydaje się być szczególnie zajmujący w województwach metropolitalnych (śląskie, mazowieckie, wielkopolskie, dolnośląskie, pomorskie, łódzkie), ale też na skrajnie położonych obszarach Pomorza Zachodniego i Podkarpacia.

Ciąg dalszy nastąpi :) Na kolejny i ostatni już artykuł z podsumowaniem wyników badania datamining zapraszamy za kolejne kilka tygodni!



Forum

Zaloguj się, aby dodawać wpisy na forum.

Wszystkie komentarze do artykułu

Uwaga: wpisy na forum artykułu są wypowiedziami prywatnych osób.
Za wypowiedzi te organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności.
Jeśli Twoim zdaniem naruszają one przepisy prawa, dobre obyczaje lub regulamin portalu:
zgłoś naruszenie zasad


Podziel się: