Studia przypadków

Niskopodłogowe na najwyższym poziomie [ilustracja do artykułu] Czy Polska może mieć swoją gwiazdę motoryzacji? Oto historia Solaris Bus & Coach S.A. - rodzimej firmy, która od wielu lat, z kompletnym produktem i pod własną marką odnosi sukcesy także poza Polską, w tym na bardzo konkurencyjnym rynku niemieckim!

więcej Przeczytaj całą historię inne Inne historie sukcesu

Jak uczą się przedsiębiorcy? Wyniki badania statystycznego Akademii PARP (część 1)

  • Autor: tmh
  • Data: 2014-07-07 13:13:19
  • Odsłon: 3985
[Ilustracja do artykułu] Podczas forum MŚP 23 czerwca 2014 zaprezentowaliśmy wyniki badania statystycznego na danych rejestrowanych przez portal i platformę e-learning Akademii PARP. W artykule przedstawiamy pierwszą część wyników badania, pokazującego, jak uczą się uczestnicy największego projektu szkoleniowego w Polsce.

Akademia PARP to ponad 1000 godzin lekcji i testów, w 423 modułach, w 69 szkoleniach w 6 obszarach tematycznych. Kolejne szkolenia w drodze! Do końca 2014 roku oferta projektu wzbogaci się o dalszych kilkadziesiąt szkoleń.

Jak dotąd, z projektu skorzystało ponad 180 tysięcy uczestników z mmśp, firm dużych i planujących działalność. Uczestnicy wykonali ponad 500 tysięcy zapisów na szkolenia e-learning, m-learning i blended, a we wszystkich aktywnościach szkoleń (lekcji i testów) spędzili od 2006 roku łącznie ponad 1 milion 250 tysięcy godzin - czyli 143 lata non-stop!

Z danych statystycznych, które rejestruje platforma e-learningowa Akademii PARP od listopada 2006 roku, można dowiedzieć się wielu ciekawych informacji o tym, jak uczą się uczestnicy Akademii PARP - przedsiębiorcy, ich pracownicy, a także osoby planujące założenie własnej firmy.

W cyklu artykułów przedstawiamy wybrane ciekawostki z eksploracyjnego badania danych na tzw. "oczyszczonych" danych związanych z uczeniem się. Do badania metodami drążenia danych (data mining) użyliśmy narzędzia opensource Rapid Miner wersja 5.3.

W tym artykule zajmujemy się atrakcyjnością oferty Akademii PARP mierzoną syntetycznie za pomocą wielokrotnych zapisów na szkolenia, a także analizowaną w przekrojach wg województw, obszarów tematycznych i płci absolwentów.

 

 

Wykres 1-1. Zapisy absolwentów i średnio na absolwenta szkolenia wg województw

 

Pierwsze zagadnienie to popularność analizowana w przekroju terytorialnym. Pokazujemy prawidłowości dotyczące absolwentów, czyli uczestników, którzy wykazali się konsekwencją w zdobywaniu wiedzy i ukończyli przynajmniej jedno szkolenie. Słupki na wykresie pokazują liczby zapisów na szkolenia dokonane przez absolwentów z różnych województw. Najwięcej zapisów odnotowujemy na Mazowszu (około 16 tysięcy), wyróżnia się Śląsk (8 tysięcy), Wielkopolska (6 tysięcy), Dolny Śląsk i Małopolska (po około 5 tysięcy). Aktywność na podobnym poziomie wykazały województwa pomorskie, opolskie i łódzkie. Najmniej zapisów odnotowaliśmy w województwach: lubuskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim i zachodniopomorskim (w granicach 2 tysięcy w każdym z tych województw). Oczywiście duże znaczenie w tej aktywności szkoleniowej odgrywa liczba mieszkańców i firm w każdym województwie.

Spójrzmy na aktywność przeciętnego reprezentanta województwa. Niebieskie kropki pokazują, na ile szkoleń zapisują się przeciętnie absolwenci z każdego województwa. Okazuje się, że apetyt rośnie w miarę jedzenia - osoby kończące szkolenia w Akademii PARP chętnie sięgają po kolejne kursy. Przeciętny absolwent Akademii PARP zapisuje się na 4-5 szkoleń. I tu ciekawostka. Najbardziej aktywni pod tym względem absolwenci pochodzą z relatywnie mało aktywnego województwa świętokrzyskiego (średnio ponad 5,5 zapisu na absolwenta)! Następnie Mazowsze, Lubelszczyzna i Podlasie (w granicach 5,4 zapisu na absolwenta). Najmniej aktywni absolwenci pochodzą z woj. opolskiego (około 4,2 zapisu na absolwenta). Różnice nie są duże, ale są :)

 

 

Wykres 1-2. Dominujące miejsce zamieszkania uczestników (wieś, miasto) w zapisach na różne obszary tematyczne wg województw.

 

Pogłębiamy naszą analizę regionalną. Wykres 1-2 pokazuje, kto w województwach bardziej się interesuje poszczególnymi obszarami tematycznymi szkoleń - uczestnik zamieszkały na wsi czy w mieście. Generalnie dominuje uczestnik miejski, ale nie we wszystkich województwach i nie w każdym obszarze. Tak zróżnicowane województwa jak: z jednej strony mazowieckie czy śląskie (duże aglomeracje) czy z drugiej strony warmińsko-mazurskie, mają w obszarach relatywnie największą dominację mieszkańców wsi (w aż 3 obszarach wiedzy). Z drugiej strony mieszkańcy miast dominują we wszystkich obszarach wiedzy w województwach: dośląskim, pomorskim i łódzkim (duże aglomeracje - nic dziwnego), a także w województwie podlaskim (niespodzianka).

Szkolenia miękkie, czyli szkolenia z umiejętności, są relatywnie bardziej popularne w miastach (więcej ludzi - ważniejszy czynnik ludzki?) niż szkolenia z obszarów twardych: zagadnienia finansowe i prawne oraz zarządzanie strategiczne i operacyjne.

A teraz chwila uwagi dla innego podstawowego rozróżnienia absolwentów - wg płci. Jak się można łatwo przekonać z naszych statystyk powitalnych na portalu Akademii PARP, panie dominują w projekcie w stopniu większym niż wynikałoby to z demografii, bo stanowią aż 59% uczestników. Zadaliśmy sobie pytanie: czy jest tak również w obszarach tematycznych i czy są jakieś różnice w schemacie: pierwszy zapis w jednym obszarze - pierwsze ukończenie w innym obszarze tematycznym? Spójrzmy na wykres 1-3. Jak można się przekonać, panie dominują, ale nie we wszystkich obszarach. Przewaga panów występuje w schemacie: rozpoczęcie przygody z Akademią PARP od wiedzy ogólnej i od zarządzania (tematy "twarde"), a następnie ukończenie szkolenia marketingowo-sprzedażowego (też raczej tematy twarde). Inny schemat "męski" to rozpoczęcie szkolenia marketingowo-sprzedażowego, zakończenie szkoleniem z zarządzania. Jeszcze jeden preferowany przez panów schemat to: po rozpoczęciu szkolenia z umiejętności (tzw. szkolenia "miękkie"), skończenie pierwszego szkolenia finansowo-prawnego lub z zarządzania.

 

 

Wykres 1-3. Schematy migracji ze szkoleń wybieranych jako pierwsze przy zapisie do szkoleń kończonych jako pierwsze według płci.

 

Ciąg dalszy nastąpi :) Na kolejny artykuł z podsumowaniem wyników badania datamining zapraszamy za kilka tygodni!



Forum

Zaloguj się, aby dodawać wpisy na forum.

Wszystkie komentarze do artykułu

Uwaga: wpisy na forum artykułu są wypowiedziami prywatnych osób.
Za wypowiedzi te organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności.
Jeśli Twoim zdaniem naruszają one przepisy prawa, dobre obyczaje lub regulamin portalu:
zgłoś naruszenie zasad


Podziel się: