Studia przypadków

Słoneczne megawaty [ilustracja do artykułu] Wspaniała historia uporu, ciężkiej pracy, talentu i organicznego sukcesu "made in Poland". Watt S.A. to liczący się na świecie producent kolektorów słonecznych,

więcej Przeczytaj całą historię inne Inne historie sukcesu

Skąd wiemy, że się uczysz?

  • Autor: tmh
  • Data: 2013-04-03 17:05:00
  • Odsłon: 6372
[Ilustracja do artykułu] Wyniki przyrostu wiedzy w Akademii PARP! Aby sprawdzić efekty uczenia, od początku Akademii PARP prowadzimy badania za pomocą tzw. modelu Kirkpatricka. Zobacz, jakie wyniki przyrostu wiedzy uzyskują uczestnicy Akademii PARP w szkoleniach!

Każdy moduł szkoleń e-learning rozpoczyna się i kończy się testem wiedzy - odpowiednio pretestem i posttestem. O ile sprawdzian końcowy jest dość intuicyjny i zgodny ze "szkolnym" doświadczeniem, to część uczestników dziwi się sprawdzianowi poprzedzającemu moduł. Dotyczy on wiedzy, której jeszcze właściwie nie znają, więc po co to robimy?

W poprzednim zdaniu słowo "właściwie" jest kluczowe. Nikt z nas nie przystępuje do szkolenia z takim samym zasobem wiedzy. Dla niektórych są to kwestie zupełnie nowe, niektórzy "coś kojarzą", a dla zaawansowanych szkolenie jest okazją do powtórki. Bez testu wiedzy przed szkoleniem nie bylibyśmy w stanie zmierzyć stanu początkowego, a tym samym przyrostu wiedzy. W skali Akademii PARP prowadzonej od 2006 roku, w której oferujemy już ponad 250 kilkugodzinnych modułów szkoleń, które przechodzi ponad 150 tysięcy osób... jest to sprawdzony sposób oceny efektywności szkolenia.

Do oceny efektywności szkoleń wykorzystujemy tzw. model Kirkpatricka, którego drugi poziom oceny polega właśnie na pomiarze przyrostu wiedzy. Używamy do tego wskaźnika obliczanego jako iloraz wyniku posttestu pomniejszonego o wynik pretestu oraz wyniku możliwego do osiągnięcia pomniejszonego o wynik pretestu (por. P. Bramley).

Informacją zasilającą te wyliczenia są średnie wyników posttestów i pretestów tylko w tych modułach, które zostały zaliczone przez uczestnika w całości. Pozwala to uniknąć typowego w analizach statystycznych problemu, żartobliwie podsumowanego zdaniem "ja i mój pies mamy średnio trzy nogi"...

Co z tego wynika? Oprócz oceny efektów szkolenia uczestników i możliwości jej obserwowania na bieżąco, znamy poziom zaawansowania naszych szkoleń. Pomaga to w planowaniu nowych szkoleń i aktualizacji dotychczasowych.

Poniższa tabela pokazuje bieżącą efektywność 34 szkoleń Akademii PARP w okresie styczeń-luty 2013 (szkolenie Podatek VAT 2013 zastąpiło w połowie lutego szkolenie Podatek VAT 2011). Wskaźniki są posortowane od najbardziej do najmniej "uczącego" szkolenia. Jesteśmy też w stanie stwierdzić w jakim stopniu uczestnik skorzystał z modułu - czyli właśnie dzięki temu wiemy, że się uczysz...
 

Szkolenie Przyrost
wiedzy
Finanse dla niefinansistów 54,7%
Blended learning 50,4%
Techniki sprzedaży 50,4%
Podatek VAT 2013 49,0%
Umiejętności osobiste 47,3%
ABC Eksportera 47,0%
Marketing internetowy i e-commerce w MŚP 46,9%
Podatek PIT dla pracowników etatowych 46,7%
Negocjacje handlowe w MŚP 46,2%
Zarządzanie jakością w MŚP 46,1%
Prawo Pracy w MŚP 45,5%
Zamówienia publiczne 45,5%
Zarządzanie firmą w sytuacji kryzysu 45,3%
Planowanie własnej kariery zawodowej 44,0%
E-Biznes 43,9%
Jak założyć własną firmę? 43,8%
Umiejętności interpersonalne 43,6%
Badanie rynku 43,5%
Umiejętności kierownicze 43,2%
Windykacja należności pieniężnych i zarządzanie płynnością MMŚP 43,2%
Ekologiczny biznes 42,8%
Podatek CIT 42,4%
Profesjonalny sekretariat 42,0%
Podatek VAT 2011 41,8%
Biznesplan 41,5%
Pozyskiwanie funduszy UE na projekty MŚP 40,3%
Plan marketingowy w MMŚP 40,0%
Zabezpieczenie transakcji handlowych 39,7%
Praktyczne zagadnienia public relations i marketingu 39,6%
Jak rozwijać firmę? 38,9%
Ochrona własności intelektualnej i przemysłowej 38,9%
Podatek PIT 38,7%
BHP w sektorze MŚP 37,5%
Zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientem 37,3%
Praktyczne zarządzanie personelem w MŚP 33,1%

 

Bibliografia

  1. Evaluating Training Programs: The Four Levels (3rd Edition), D.L. Kirkpatrick, J.D. Kirkpatrick, Berrett-Koehler Publishers, San Francisco 2006
  2. Evaluating Training (2nd Edition), P. Bramley, Chartered Institute of Personnel and Development, London 2003

 

 



Forum

Zaloguj się, aby dodawać wpisy na forum.

Wszystkie komentarze do artykułu

Uwaga: wpisy na forum artykułu są wypowiedziami prywatnych osób.
Za wypowiedzi te organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności.
Jeśli Twoim zdaniem naruszają one przepisy prawa, dobre obyczaje lub regulamin portalu:
zgłoś naruszenie zasad


Podziel się: