Studia przypadków

Słoneczne megawaty [ilustracja do artykułu] Wspaniała historia uporu, ciężkiej pracy, talentu i organicznego sukcesu "made in Poland". Watt S.A. to liczący się na świecie producent kolektorów słonecznych,

więcej Przeczytaj całą historię inne Inne historie sukcesu

Czy czeka nas renesans twardego zarządzania?

  • Autor: kah
  • Data: 2010-02-15 16:48:27
  • Odsłon: 2983
[Ilustracja do artykułu] "Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać" to słynne motto metody BSC (Balanced ScoreCard) czyli zrównoważonej karty wyników. Patrząc na niepozorny arkusz kilkunastu wskaźników opracowany przez Roberta Kaplana, profesora Harvard Business School, oraz przez Davida Nortona trudno uwierzyć, że metodę BSC uważa się za jeden z najważniejszych wynalazków zarządzania lat 90-tych XX wieku.

Wartością metody BSC była możliwość wdrażania strategii w firmie i jej szybkiej, ilościowej oceny. Okazała się ona "brakującym ogniwem" zarządzania strategicznego, w którym większość wcześniej stosowanych metod i narzędzi zarządzania skupiała się na planowaniu i analizie strategicznej.

Historia zna więcej metod ilościowych, które - proste w pomyśle, niosą nowe możliwości dla biznesu. Na przykład omawiana już na naszym portalu metoda Yield Management, czyli zarządzanie cenami w powiązaniu z segmentacją klientów. Pozwala lepiej dopasować ofertę do potrzeb różnych grup klientów. Maksymalizować zyski, nie maksymalizując sprzedaży. Więcej przykładów? Proszę bardzo: benchmarking, czyli marketingowa metoda porównywania wskaźników z konkurentami, zwłaszcza z liderem. Metoda QFD (Quality Function Deployment), czyli jakościowa metoda projektowania nowych produktów, w oparciu o parametry oczekiwane przez klientów i możliwe do osiągnięcia w firmie. Rachunek kosztów działań ABC (Activity Based Costing), metoda alokowania kosztów na działania podejmowane w firmie, wprowadzająca nową perspektywę widzenia kosztów i efektywności. Lean management, metoda „odchudzania” firmy z procesów zbędnych i generalnie: z marnotrawstwa. Zarządzanie wiedzą, czyli koncepcja odkrywająca nową kategorię zasobów: kapitał intelektualny firmy, zmieniająca spojrzenie na zarządzanie procesowe.

Czy czeka nas renesans tzw. twardego zarządzania, czyli właśnie takich metod - ilościowych, matematycznych, finansowych? W ostatnich latach "tłustych", kiedy szybko rosnące rynki pozwalały zdobywać nowe kontrakty czy tworzyć zespoły, największym zainteresowaniem cieszyły się szkolenia i metody miękkiego zarządzania, doskonalące umiejętności interpersonalne, kierowanie, pracę w zespole. W latach chudych, czasach spowolnienia, firmy muszą uważniej szukać przewag konkurencyjnych, weryfikować swoje modele biznesowe, koszty, parametry jakościowe, wskaźniki. Zwiększoną popularność twardego zarządzania można było zauważyć np. w latach 2001-2002, latach spowolnienia polskiej gospodarki. Na stronach portalu i w szkoleniach Akademii PARP przekonujemy, że kryzysy mogą się zdarzać - w Twojej firmie, branży czy w gospodarce. Nie musimy jednak czekać na kryzys w naszej firmie, aby zacząć mierzyć i parametryzować swój biznes, analizować koszty i stosować ilościowe metody zarządzania.

Metody ilościowe w zarządzaniu to ważny impuls rozwojowy, nie mniej ważny niż nowe technologie. A przy tym – są dość łatwe do wprowadzenia. Najpierw jednak... trzeba je lepiej poznać. Zapraszamy więc do bezpłatnych szkoleń Akademii PARP, dedykowanych pracownikom i przedsiębiorcom z małych i średnich firm. Poniżej prezentujemy tytuły modułów szkoleniowych Akademii PARP, w których uczestnik dowie się więcej o metodach twardego zarządzania. Ciekawym ćwiczeniem z zakresu parametryzacji biznesu będzie też rozgrywka gry decyzyjnej „Przedsiębiorstwo Upiększania Miasta”, w którym można się postawić w roli firmy startującej w przetargach publicznych.

O zastosowaniu metody BSC w małej firmie, jak również o Lean Management, a także benchmarkingu dowiesz się z modułu "Programy i metody poprawy produktywności" w szkoleniu "Jak rozwijać firmę? Systemy zarządzania dla MMŚP".

Również metodę Lean Management i szerzej racjonalizację procesów poznasz w szkoleniu „Zarządzanie jakością” w module „Zarządzanie procesowe i metody usprawnień”.

Sposoby optymalnego cenowania znajdziesz w szkoleniu „Plan marketingowy w MMŚP” moduł "Proces cenowania i zarządzanie cenami" oraz w grze decyzyjnej „Sklep kolonialny”.

Rachunek kosztów działań poznasz w module „Rachunek kosztów działań (ABC) jako metoda zarządzania operacyjnego" szkolenia „Windykacja należności pieniężnych i zarządzanie płynnością MMŚP” oraz w module "Zarządzanie finansowe w kryzysie" szkolenia „Zarządzanie firmą w sytuacji kryzysu”

Koncepcję zarządzania wiedzą przybliżamy w module "Organizacja ucząca się" szkolenia "Jak rozwijać firmę? Systemy zarządzania dla MMŚP".

Parametryzację biznesu realizującego zamówienia publiczne przećwiczysz w grze decyzyjnej Przedsiębiorstwo Upiększania Miasta


Widok ekranu z gry decyzyjnej "Przedsiębiorstwo Upiększania Miasta"

Aktualne zagadnienia działania na rynku zamówień publicznych wyjaśnia szczegółowo szkolenie „Zamówienia publiczne”.



Forum

Zaloguj się, aby dodawać wpisy na forum.

Wszystkie komentarze do artykułu

Uwaga: wpisy na forum artykułu są wypowiedziami prywatnych osób.
Za wypowiedzi te organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności.
Jeśli Twoim zdaniem naruszają one przepisy prawa, dobre obyczaje lub regulamin portalu:
zgłoś naruszenie zasad


Podziel się: