Studia przypadków

Słoneczne megawaty [ilustracja do artykułu] Wspaniała historia uporu, ciężkiej pracy, talentu i organicznego sukcesu "made in Poland". Watt S.A. to liczący się na świecie producent kolektorów słonecznych,

więcej Przeczytaj całą historię inne Inne historie sukcesu

Wyniki projektu Akademia PARP

  • Autor: tmh
  • Data: 2008-08-01 06:11:22
  • Odsłon: 2104
[Ilustracja do artykułu] Przez 19 miesięcy funkcjonowania, od 20 listopada 2006 do 30 czerwca 2008 projekt Akademii PARP odniósł znaczący sukces społeczny w rozwoju kwalifikacji kadr MMŚP i popularyzacji e-learningu. Artykuł ten poświęcony jest przedstawieniu najważniejszych rezultatów Akademii PARP - unikalnego przedsięwzięcia przeprowadzania atrakcyjnych szkoleń biznesowych w nowoczesnej formule e-learning, dedykowanego polskim małym i średnim firmom.

Osiągnięcia jakościowe projektu

1. Marka Akademii PARP

Za najważniejszy rezultat projektu uważamy rozpoznawalną obecnie wśród małych i średnich przedsiębiorców markę, co jest głównie wynikiem kampanii promocyjno-rekrutacyjnej do MMŚP. Kampania promocyjna objęła badania marketingowe, działania PR, skoncentrowaną reklamę w mediach starych i nowych, promocyjne warsztaty regionalne, konkursy i akcje lokalne, udział w targach, przeprowadzenie programu lojalnościowego.

2. Portal z innowacyjnymi narzędziami wsparcia

W ramach projektu powstał rozbudowany portal internetowy z narzędziami wsparcia pracy grupowej: czatami, wideoczatami, forami dyskusyjnymi, pracami grupowymi, tablicą, faq. Portal obejmuje między innymi wiadomości, statystyki, biuletyn, historie sukcesu oraz oczywiście platformę e-learning pozwalającą na obserwację postępów i wybór modułów przez uczestnika.


3. Nowe, multimedialne i interaktywne szkolenia internetowe

Szkolenia Akademii PARP dotyczą zweryfikowanej rynkowo tematyki zarządzania strategicznego, zarządzania finansami, zarządzania jakością, marketingu, sprzedaży, negocjacji, zarządzania personelem, PR, e-commerce i ochrony patentowej. Szkolenia zostały opracowane specjalnie dla polskich MMSP przez wybitnych ekspertów, praktyków, zaangażowanych w proces szkoleniowy jako tutorzy. Szkolenia są na najwyższym poziomie jakości dydaktycznej i technologicznej.
 

4. Program lojalnościowy: system, organizacja, nagrody

Punktowy program lojalnościowy czyli program nagród Akademii PARP zwiększa rozpoznawalność projektu. Oprócz drobnych upominków z logo projektu (kubeczki, t-shirty) obejmuje certyfikaty zaliczenia szkoleń, które można samodzielnie wygenerować lub zamówić pocztą. Na potrzeby programu rozwinęliśmy efektywny system weryfikacji danych wpisywanych przez uczestników.
 

5. Infrastruktura (callcenter) i organizacja systemu wsparcia (opiekunowie, tutorzy, inne)

Kluczowy czynnik sukcesu Akademii PARP to system wsparcia obejmujący kilkunastoosobowy zespół opiekunów pracujących w nowoczesnym call centre z infolinią 0-801, działającą przez 6 dni w tygodniu, od godziny 8 do 20-tej. System wsparcia oprócz opiekunów angażuje także tutorów – ekspertów merytorycznych, zajmujących się rozwiązywaniem problemów merytorycznych i nadzorem nad pracami grupowymi. Informatyczny system wsparcia automatyzuje i dokumentuje całościowy proces dydaktyczny.

6. Społeczność uczestników, partnerów, instytucji, doświadczenia!

Akademia PARP to także społeczność uczestników, partnerów medialnych, instytucji – głównie lokalnych, z których przede wszystkim chcielibyśmy podkreślić udział 32 gmin goszczących nasze warsztaty regionalne, gmin biorących udział w konkursach i akcjach dożynkowych.

Osiągnięcia ilościowe projektu


Na koniec czerwca 2008 roku Akademia PARP zrzeszała blisko 45 tysięcy zarejestrowanych uczestników (wobec celu ilościowego projektu: 35 tysięcy – w różnych kategoriach).

Prawie 30% (29%) uczestników szkoleń kończy szkolenie z wynikiem pozytywnym. Jest to naszym zdaniem największe osiągnięcie Akademii PARP, wynik niespotykany w innych otwartych projektach e-learning.

Spośród zarejestrowanych 53% stanowią kobiety, spośród zaliczających szkolenia 55% stanowią kobiety. Średni wiek uczestnika wynosi 32 lata, średni wiek absolwenta: 31 lat. Nie odnotowaliśmy istotnych różnic pomiędzy udziałem mieszkańców miast i wsi.

Trzy najpopularniejsze szkolenia internetowe to „Jak rozwijać firmę - systemy zarządzania dla MŚP” (25,5% zapisanych uczestników), „Negocjacje handlowe w MŚP” (17,8% zapisanych uczestników) oraz „Zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientem” (12,0% zapisanych uczestników).

Akademia PARP pozwala na ocenę efektywności szkoleń internetowych. Największy efekt szkoleniowy mierzony wg przyrostu wiedzy uzyskały szkolenia „Praktyczne zagadnienia PR i marketingu w MŚP”, „Plan marketingowy w MŚP” oraz „Marketing internetowy i e-commerce w MŚP”. Uważamy to za jeden z bardziej zaskakujących wyników projektu.

Ponad połowa uczestników projektu rekrutuje się z pięciu województw (58% zapisanych na przynajmniej jedno szkolenie), z czego najwięcej (prawie 24%) przypada na Mazowsze. Podobną strukturę regionalizacji odnotowujemy wśród absolwentów.

Średnio na firmę przypada zaledwie 1,01 uczestnika, choć odnotowaliśmy też firmy, w których udział w Akademii PARP był bardzo liczny np. Enitra (Wałbrzych) 53 osoby, Jurajska (Myszków) 32 osoby, Pavonique (Warszawa) 21 osób, Biurovita (Wrocław) 18 osób, Rondo (Żywiec) 17 osób.

Do branż najchętniej korzystających ze szkoleń Akademii PARP należą: handel i usługi 7,0% firm biorących udział w Akademii, edukacja i szkolenia 6,9%, informatyka 6,2%, usługi finansowe 6,2%, budownictwo 5,6%, samozatrudnienie 5,0%. Ponadto, do firm szkoleniowych skierowany był komponent szkoleń stacjonarnych poświęcony tworzeniu i przeprowadzaniu szkoleń e-learning. Wzięło w nim udział blisko 280 osób.

Nieco inaczej już wygląda struktura branż pod względem „pilności” w szkoleniach Akademii PARP. Wobec średniej ukańczalności na poziomie 29% najlepszą ukańczalność osiągały branże: usług komunalnych 64,7%, agencje ochrony 50,0%, biura tłumaczeń 47,1%, metalowa 41,0%, elektromaszynowa 34,2% (w piewszej dziesiątce „pilności”, jedyna branża z pierwszej dziesiątki pod względem najliczniej reprezentowanych), ubezpieczenia 33,3%.

O Akademii PARP w okresie od listopada 2006 do czerwca 2008 ukazało się ponad 1000 publikacji w mediach: prasie, radiu, telewizji, na portalach horyzontalnych i rozmaitych serwisach. Zrealizowaliśmy także 32 warsztaty regionalne (2 w każdym województwie), kilkanaście innych imprez regionalnych, wzięliśmy udział w targach i zorganizowaliśmy konferencję.

Oprócz zrealizowanego zakresu i celów projektu Akademia PARP to obecnie największy projekt e-learning w Europie Środkowej, jedyny otwarty dedykowany sektorowi MMSP na świecie. Według niezależnych badań potrzeb szkoleniowych małych i średnich przedsiębiorstw przeprowadzonych w lipcu 2006 na zlecenie PARP przez MillwardBrown SMG/KRC 4% przedsiębiorców z sektora MMSP było zainteresowanych rozwojem zawodowym pracowników poprzez e-learning. Porównując ten wynik z szacowaną na około 800 tys liczbą aktywnych MMŚP działających w Polsce, trudno nie zauważyć, że liczba uczestników projektu Akademii PARP (45 tysięcy osób) pokrywa się z tą liczbą... 

Na koniec, w imieniu zespołu ponad 100 osób zaangażowanych w Akademię PARP dziękuję wszystkim uczestnikom i absolwentom za kilkadziesiąt tysięcy godzin, które poświęcili Państwo na nasze szkolenia internetowe. Mam nadzieję, że znajdą Państwo czas i chęci na rozwijanie się wraz z Akademią PARP!

dr Krzysztof Hejduk
zarządzający projektem
Konsorcjum Estakada.pl-Betacom



Forum

Zaloguj się, aby dodawać wpisy na forum.

Wszystkie komentarze do artykułu

Uwaga: wpisy na forum artykułu są wypowiedziami prywatnych osób.
Za wypowiedzi te organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności.
Jeśli Twoim zdaniem naruszają one przepisy prawa, dobre obyczaje lub regulamin portalu:
zgłoś naruszenie zasad


Podziel się: